Kesäleirit

Lähde teemaleirille ja saa uusia ystäviä

Rotaryn nuorisovaihdon leirit antavat mahdollisuuden osallistua kiinnostavan teeman mukaiselle leirille. Leirejä järjestetään pääsääntöisesti Euroopan alueella, mukaan lukien Turkki ja Israel, sekä Etelä-Afrikassa, Taiwanissa, Meksikossa, Brasiliassa, USA:ssa ja  Kanadassa. Kestoltaan leirit ovat 2–3 viikkoa, jolloin varsinainen leiri kestää noin viikon ja leirin yhteyteen sijoittuva perhemajoitusjakso toisen viikon. Rotaryn teemaleirejä järjestetään myös liikuntarajoitteisille nuorille.

Pääsyvaatimukset

Kesäleireille voivat hakea kaikki suomalaiset ja virolaiset nuoret. Valinta tapahtuu nuoren oman kiinnostuksen ja ominaisuuksien perusteella. Häneltä edellytetään kohtuullisen hyvää koulumenestystä, joustavuutta uusissa tilanteissa, esiintymiskykyä, stressinsietokykyä ja itsenäisyyttä. Oppilaat valitaan hakemuksen ja haastattelun perusteella.

Kesäleirit ovat tarkoitettu pääsääntöisesti nuorille, jotka ovat 15–20 -vuotiaita.

Leirille hakeminen

1. Ole yhteydessä paikkakuntasi Rotaryklubin nuorisovaihtoasiamieheen. Jos et tunne rotaryklubeja, ohjeita yhteydenottoon löytyy täältä. Jos paikkakunnallasi on useampi klubi, voit hyvin lähettää tiedustelun niille kaikille. Jos sopivaa klubia ei löydy paikkakunnaltasi, voit kysyä neuvoa piiriemme nuorisovaihtovastaavilta.

2. Jätä vapaamuotoinen sähköpostihakemus klubiin kesäleiriä edeltävän vuoden lokakuun loppuun mennessä.

3. Rotaryklubi haastattelee sinut. Jos klubi päätyy suosittelemaan sinua leirille, se haastattelee vielä perheesi ja lähettää sinut sen jälkeen Rotarypiirin haastatteluun. Piiri tekee lopullisen päätöksen pääsystä kesäleirille.

4. Täytä tämän jälkeen klubin kanssa kesäleiriohjelman klubisitoumuslomake ja maksa järjestelymaksu. Maksuohje on klubisitoumuslomakkeessa. Täytä tämän jälkeen kesäleirin hakemus. Hakemus täytetään sähköisesti oppilastietokannassamme. Täyttöohje löytyy täältä. Klubin nuorisovaihtovastaava avustaa sinua tarvittaessa. Klubi toimittaa täytetyn ja allekirjoitetun hakemuksen piirin nuorisovaihdon puheenjohtajalle. Hakemus on oltava valmis joulukuun puoliväliin mennessä.

5. Edellisen kesän leirilista löytyy täältä. Siitä näet, millaisia leirejä tyypillisesti järjestetään.

6. Tulevan kesän leirilista löytyy täältä. Niiden maat ja teemat selviävät edeltävän talven ja kevään aikana. Kirjeenvaihtaja pyrkii saamaan sinut mieleiselle leirille, ole yhteydessä kirjeenvaihtajaan. Hänen tietonsa löydät täältä.

7. Kesäleirille tarvitset vakuutuksen koko leirin ajalle. Vakuutus on pakollinen. Alla on linkki vakuutukseen, joka täyttää Rotary Internationalin vaatimukset ja toimii kaikkialla maailmassa. Suosittelemme tätä vakuutusta.

Kustannukset

• Kesäleirin järjestelymaksu 350 euroa. Se maksetaan Suomen Rotarylle. Sillä katetaan kustannukset, joita muodostuu yhteydenpidosta kohdemaihin: postitukset, tietoliikennekulut, kirjeenvaihtotapaamiset maapaikkojen sopimiseksi jne. Järjestelymaksu maksetaan tilille Suomen Rotarypalvelu ry Nuorisovaihto FI96 2001 1800 1502 97, Viite 3502.
  • Matkakulut kohteeseen: 100 – 1 500 euroa
  • Koulutus kotimaassa ennen lähtöä: 60 euroa
  • Vakuutus: 65 – 90 euroa
  • Leirin osallistumismaksu: 0 – 1 500 euroa

Lisätietoja leireistä saat kirjeenvaihtajaltamme.

Lassin leirikokemus Italiassa 2023

Osallistuin kesällä kahden viikon ajan kestävälle leirille Italiassa, jonka pääteemana oli vaellus. Jo alkuun oli selvää, että leiri tulisi olemaan minulle, yhden vaihtoviikon jo aiemmin suorittaneelle “konkarille” tietenkin taas vähintäänkin yhtä mahtava kokemus kuin ensimmäinen kerta. Kahden viikon aikana sain tutustua mahtaviin ihmisiin ympäri Eurooppaa ja vaeltaa Comon maisemissa alppien juurella.

Leiri sisälsi paljon enemmän vaellusta kuin olisin aluksi olettanut. Joka päivä teimme jonkin tyyppisen matkan alueen parhaissa maisemissa ja yleinen trendi oli se, että retket olivat raskaita. Maastopyöräilytaustalta tulleena se ei haitannut pätkääkään ja sain nauttia joka hetkestä. Kävimme Sveitsin puolella myös useamman kerran. Oppaat vaihtuivat päivien välillä ja saimme tutustua laajaan kirjoon erilaisia persoonia. Oli myös ehkä itsestään selvää että runsaasta liikkumisesta johtuen tankkasimme illalla runsaasti, josta tietenkin pastaa tuli syötyä ja pizzaa maistettua. Kävimme myös Milanossa katsomassa Milanon tuomiokirkkoa ja tutustuimme yleisesti alueeseen, kyläillen Rotary-klubin pitäjien luona aina vaellusreissujen jälkeen. Saimme myös kajakoida Comojärvellä.

Reissun huipennus tuli päivänä, jona majoituimme vuorille ja lähdimme huiputtamaan 2553 metrin korkuista Pizzo Dei Tre Signori -vuorta. Lukuisten vuohien, pienen lumimäärän ja haastavien nousujen jälkeen jokainen kiivetty metri oli sen arvoinen. Yövyimme vuoristossa majatalossa ja saimme ansaitusti mahtavaa ruokaa illalla. Muistot kulkevat mukanani ja toivon, että saan viettää vielä joskus aikaa näiden ihmisten kanssa. Kiitos mahtavasta kokemuksesta!

Jannin leirikokemus Taiwanissa 2023

Osallistuin kesällä 2023 Explore TAIWAN Cycling Camp nimiselle kesäleirille. Leiri kesti noin kolme viikkoa ja itse pyöräilyosuus kesti kymmenen päivää. Pyöräilyosuuden ajan majoituimme matkan varrella olevissa hotelleissa, muuten perhemajoitus. Kaikki oli järjestelty todella hyvin varusteista ohjeistuksiin. Matkan varrella näimme ja koimme vaikka mitä: syrjäisistä maaseutualueista kiireellisiin kaupunkeihin, jyrkästi kohoavista vuorista kimaltaviin merenrantoihin. Erityisesti pidin henkeäsalpaavista maisemista, ihmisten avoimuudesta ja ruokakulttuurista. En olisi ikinä uskonut pyöräileväni läheskään niin pitkää matkaa, mutta ryhmähenki ja olosuhteet auttoivat jaksamaan. Reissu oli uskomaton elämys, kiitos siitä kuuluu rotareille ja kanssamatkaajille.

Venlan leirikokemus Taiwanssa 2023

Pääsin tänä kesänä kaksiviikkoiselle valokuvaukseen painottuvalle leirille Taiwaniin. Ryhmäämme kuului lisäkseni viisi leiriläistä, muutama samanikäinen taiwanilainen, kaksi valokuvaajaa sekä leirin “host mom”. Meistä muodostui nopeasti tiivis porukka. Majoituin kahdessa eri isäntäperheessä leirin aikana, jolloin opin taiwanilaisesta kulttuurista ja perheiden päivittäisistä tavoista.

Olimme suurimman osan leiristä Kaohsiung-nimisessä suurkaupungissa, matkustimme  myös ympäri Taiwanin etelä-osaa. Leirin aikana meille esiteltiin runsaasti paikallisia nähtävyyksiä, ja kävimme useissa temppeleissä sekä parissa museossa. Monena iltana suuntasimme paikallisille yömarkkinoille, joissa pääsimme maistelemaan herkullisia taiwanilaisia ruokia. Vietimme yhden päivän upealla rannalla, jossa kokeilimme erilaisia vesiurheilulajeja. Teimme myös vaelluksen luonnonkauniissa kansallispuistossa. Taiwanissa on heinäkuussa hyvin kuuma, mutta pääsimme kuumuuden takia jopa uimaan hotellin katolla olevaan uima-altaaseen.

Valokuvasimme monenlaisia kohteita, kuten arkkitehtuuria, satamanäkymiä ja maaseutumaisemia. Vaikka minulla ei ollut paljon kokemusta kameralla kuvaamisesta ennen leiriä, opin nopeasti tekemällä, ja lisäksi saimme paljon ohjausta kokeneilta valokuvaajilta. Vierailimme myös studiossa, jossa saimme pukeutua upeisiin juhlamekkoihin. Meistä otettiin kuvia juhlakampaukset ja -mekot päällä. Se oli ehdottomasti yksi lempikokemuksistani leirillä.

Leirin lopuksi paikallinen Rotaryklubi järjesti käsittämättömän hienon loppujuhlan.Matkani oli yhdistelmä paikallista kulttuuria, valokuvaamista ja tietenkin uusia ystävyyksiä. Olen hyvin kiitollinen tästä kokemuksesta. Kiitos paljon Rotary!

Netan leirikokemus Romaniassa 2023

Olin elokuussa noin 2 viikkoa Romaniassa kulttuuri- ja kansanperinneleirillä. Leirille tuli nuoria ympäri maailmaa ja sain oppia tuntemaan mahtavia ihmisiä leiriläisten lisäksi myös Romaniasta, sillä vapaaehtoiset ja leirin järjestäjät näyttivät kuinka vieraanvaraisia ja lämpimiä ihmisiä romanialaiset ovat. Majoituimme perinteisissä romanialaisissa taloissa Sighetul Marmatiei nimisessä kaupungissa, lähellä Ukrainan rajaa. Kahden viikon aikana opettelimme tekemään erilaisia perinteisiä romanialaisia käsitöitä ja tutustuimme alueen nähtävyyksiin muun muassa patikoimalla vuorille ja käymällä museoissa. Saimme syödä joka päivä herkullisia perinteisiä romanialaisia ruokia ja viettää paljon aikaa yhdessä. Leirin lopussa opettelimme romanialaisen kansantanssin ja esitimme sen kansallispuvut päällä kaikille. Ihanat ihmiset ja alueella vallitseva rauha ja hiljaisuus, sekä mahtavat kokemukset tekivät leiristä kesän kohokohdan. Leiri oli mahtava kesän lopetus ja toivon että ihmiset, joihin tutustuin pysyvät elämässäni pitkään. Olen erittäin kiitollinen tästä unohtumattomasta kokemuksesta. Kiitos tästä mahdollisuudesta!

Elsan leirikokemus Sveitsissä 2023

Vietin kesällä yhdeksän päivää leirivaihdossa Sveitsissä Zurichissä. Jo ensimmäisestä päivästä lähtien tunsin oloni tervetulleeksi leirin ohjaajien ja muiden leiriläisten ansiosta. Leirille oli tullut ympäri maailmaa muita ikäisiäni nuoria, ja majoituimme yhdessä leiriläisten kanssa nuorisohotellissa, noin 15 minuutin päässä Zurichin keskustasta. Alue oli juuri täydellinen: urheilukentät olivat vieressä ja raitiovaunulla pääsimme kulkemaan eri paikkoihin nopeasti ja helposti. Leirin aikana ehdimme tutustua Zurichin kaupunkiin, luontoon, historiaan ja sveitsiläiseen kulttuuriin. Joka päivä meillä oli kiinnostavia ohjattuja aktiviteetteja. Vaelsimme läheisellä Uetliberg-vuorella, kävimme suklaatehtaalla ja vierailimme erilaisissa museoissa ja ravintoloissa. Vietimme myös päivän Zurichinjärvellä purjehtien ja uiden! Aktiviteettien lisäksi leirillä oli myös vapaa-aikaa, jonka vietimme yhdessä leiriläisten kanssa. Tutustuimme Zurichiin sekä vietimme aikaa majoituspaikassamme ja sen lähistöllä. Monena iltana pelasimmekin yhdessä lentopalloa, jalkapalloa tai istuimme iltanuotiolla. Päällimmäisenä leiriltä jäivätkin mieleen yhdessä koetut hetket ja kaikki ihanat leiriläiset, joista sain elinikäisiä ystäviä! Leiri oli ehdottomasti kesäni kohokohta! Kiitos Rotary!

Iitan leirikokemus Tšekissä 2023

Leirin teemana oli pyöräileminen ja patikoiminen. Leirillä oli minun lisäkseni seitsemän leiriläistä, kaikki olivat eri maista. Leiri kesti 11 päivää ja asuimme isäntäperheissä. Minun isäntäperheeni oli todella mukava. Samassa perheessä asui minun kanssani myös toinen leiriläinen Espanjasta. Leirin aikana vierailimme kulttuuri kohteissa ja historiallisissa kohteissa. Prahan reissu oli ikimuistoisin. Vierailimme myös pieneläintarhalla ja kalja panimolla. Tutustuimme ammattilaisten kanssa, miten kaljaa tehdään ja millainen historia sillä on. 3 viimeistä päivää vietimme vaeltaen vuorilla, pääsimme käymään Saksan puolellakin vaeltaen. Reissu oli kaikilta puolin aivan mahtava! Sain uusia ystäviä ympäri Eurooppaa!

Alisan leirikokemus Italiassa 2023

Kesällä osallistuin upealle muotipainoitteiselle leirille Milanossa. Vietimme Italiassa noin kaksi viikkoa, ja ohjelmamme oli täynnä ainutlaatuisia tapahtumia ja aktiviteetteja. Vierailumme aikana majoittauduimme lähellä keskustaa sijaitsevassa hotellissa. Leirillä oli 12 osallistujaa eri maista, ja meistä tuli nopeasti tiivis ja iloinen porukka, huonekaverini oli Tšekistä.

Ensimmäisenä päivänä pääsimme tutustumaan Milanon keskustaan ja sen tunnetuimpiin nähtävyyksiin, kuten Duomo-katedraaliin ja Castello Sforzesco-linnaan. Kaupunkikierroksen jälkeen meille oli järjestetty pizzailta, jossa pääsimme ensin tekemään pizzoja ja sitten syömään niitä. Seuraavina päivinä ohjelmassamme oli paljon erilaisia työpajoja, museovierailuja ja retkiä Milanon ympäristöön. Leirin aikana pääsimme tutustumaan La Scala-oopperataloon, Pirelli-tehtaaseen, Armani/Silos-näyttelyyn, Mantero-tehtaaseen, ja saimme myös viettää yhden päivän tunnetun italialaisen muotisuunnittelijan Fiorella Ciabocon kanssa. Vierailimme myös Como-järvellä, jossa pääsimme nauttimaan upeista maisemista ja rentoutumaan rauhallisessa ympäristössä. Osallistuimme kahden Rotary-klubin kokoukseen ja Milanon Rotaract-toimintaan. Lounastauoilla ja illallisilla menimme Milanon suosituimpiin ravintoloihin, joissa meille tarjoiltiin ihania perinneruokia- ja juomia.

Kesäleirin aikana sain paljon uusia ystäviä ympäri maailmaa, opettelin uusia taitoja ja ihastuin Italian kulttuuriin. Kiitos Rotary tästä huippuelämyksestä!

Liljan leirikokemus Egyptissä 2023

Pääsin tänä kesänä upealle egyptologia-aiheiselle leirille Egyptiin. Leiri kesti kaksi viikkoa, eikä siinä ollut ollenkaan kotimajoitusviikkoa. Osallistujia leirillä oli 116, joka teki siitä historian suurimman Rotary-leirin.

Kahden viikon aikana pääsimme tutustumaan moniin eri Egyptin nähtävyyksiin, mukaan lukien Gizan pyramidit, Alexandrian kirjasto, Nubian village Assuanissa, Karnack temppeli Luxorissa ja monia muita mahtavia kokemuksia, kuten kolmen päivän Niilin risteily. Sen lisäksi meillä oli monia illallisia, joissa esiintyi upeita kansallistanssijoita. Kaksi päivää vietimme myös valtavassa resortissa Luxorissa, jossa vietimme koko päivän uima-altaalla.

Ennen reissua jännitin, että en kestäisi yli 40 asteen kuumuudessa, mutta onneksi leiri oli järjestetty niin, että päiväreissut olivat heti aamulla ennen kovimpia helteitä. Sain leirillä paljon uusia ystäviä ja olen erittäin kiitollinen, että sain kokea sen!

Kiitos, Rotary!

Alisan leirikokemus Saksassa 2022

Tänä kesänä osallistuin mahtavalle kesäleirille Saksassa. Asuin paikallisen isäntäperheen luona yhdessä toisen leiriläisen kanssa. Yhdessä perheen kanssa kävimme katsomassa paikallisia nähtävyyksiä sekä tutustuimme Bavarian alueeseen.

Saksassa viettämäni kaksi viikkoa olivat täynnä todella mielenkiintoista ja monipuolista ohjelmaa. Pääsimme ihastelemaan Münchenin tunnetuimpia kulttuurikohteita, esimerkiksi Herrenchiemsee-linnaa ja maailman suurinta tekniikan ja luonnontieteiden museota, Deutsches museum:ia. Ohjelmassamme oli paljon mukavaa yhdessäoloa, muun muassa kiipeilyä, koskenlaskua sekä retkeilyä Alpeilla. Lounastauoilla nautimme maukkaista paikallisista perinneruuista ja -juomista. Päiväohjelman jälkeen saimme viettää aikaa haluamallamme tavalla. Usein jäimme koko ryhmänä keskustaan tutustumaan uuteen kaupunkiin tai hellekeleillä menimme yhdessä uimarannalle.

Kokonaisuudessaan kesäleiri oli aivan huippu, ja siitä kertyi valtava määrä ainutlaatuisia ja unohtumattomia kokemuksia sekä hyviä ystäviä. Kiitos, Rotary!

Ruusun leirikokemus Sveitsissä 2022

Olin Sveitsissä kaksi viikkoa seikkailumielisellä kiipeilyleirillä. Leirille tuli ympäri maailmaa muita ikäisiäni nuoria, ja yövyimme ensimmäisen viikon leiristä mökissämme metsän ja vuorten keskellä. Tyypilliseen päiväämme kuului vuorikiipeilyä, pelien pelaamista, uimista, yhdessä syömistä sekä lisää kiipeilyä. Minulla ei ollut ollenkaan aiempaa vuorikiipeilykokemusta, mutta se ei haitannut, sillä oppaat olivat todella ammattitaitoisia ja selittivät kiipeilyn perusteet hyvin. Kelit sattuivat olemaan erityisen hyvät, joten vietimme suunnilleen kaikki päivät ulkona. Pääsimme kiipeämään kuuluisaa via Ferrataa, hyppimään luonnonlähteissä sekä yöpymään yhden yön ulkona tähtitaivaan alla.

Leirin toisen viikon ensimmäisenä päivänä pakkasimme rinkat täyteen ja lähdimme nousemaan ylös rinnettä mökiltämme. Se päivä oli ehdottomasti yksi rankimmista, sillä kävelimme ja kiipesimme viitisen tuntia vuoren rinnettä ylös auringon porottaessa. Kun pääsimme illansuussa vuoren huipulla sijaitsevaan mökkiin, olo oli kyllä ihan huippu. Sen viikon kiertelimme rinkkojen kanssa mökistä toiseen ja tutustuimme jäätikköön. Oli samaan aikaan todella outoa ja hauskaa päästä leikkimään lumisotaa keskellä heinäkuuta. Näin myös jäätiköllä huikeimpia maisemia, mitä tulen koskaan näkemään. Herätykset olivat kieltämättä aikaisia ja päivät pitkiä. Seura ja ruoka oli kuitenkin niin huippua, että rankemmatkin päivät jaksoi aina mennä.

Leiri oli minulle ikimuistoinen kokemus. Tapasin siellä elinikäisiä ystäviä, pääsin näkemään luontoa kauneimmillaan ja viettämään päiviä ihanien aktiviteettien parissa. Olen älyttömän kiitollinen, että anoitte minulle tällaisen kokemuksen. Kiitos!

Emmin leirikokemus Tanskassa 2022

Georgin ja minun ihana host perhe. Olimme kuin sisko veli kotona vanhempien kanssa.

Leirimme alkoi Tanskassa, kaupungissa nimeltä Vojens. Lentokentältä minut ajettiin suoraan host perheeni luo jonnekin sukujuhliin, minut otettiin siellä avosylin mukaan perheeseen. Neljän päivän päiväreissujen jälkeen suuntasimme kohti satamaa ja astuimme Tanskan vanhimpaan puiseen purjehdusveneeseen. Tuulta riitti muutamaksi päiväksi ja sitten helle vei viimeisetkin tuulenpuuskat mukanaan. Jensinen matkassa olimme hieman yli viikon verran ja tutustuimme toisiimme todella hyvin ja saimme ikimuistoisia kokemuksia. Viimeiset pari päivää oleskelimme Hostellilla Hejsagerin kuvankauniin rannan vieressä. Nautin hyvästä säästä ja lämpimästä suolaisesta merivedestä (muiden mielestä oli kylmää ja enemminkin makeaa vettä). Paras hetki koko reissusta oli kun laskimme ankkurin keskellä merta ja hypimme yhdessä veteen!

Hilman leirikokemus Ruotsissa 2022

Ruotsissa host perheen isä oli vastassa. Ensimmäisenä päivänä tutustuimme Ruotsiin ja tapasin portugalilaisen tytön jonka kanssa asuin tämän ajan. Vietimme paljon aikaa klubi talolla mm tutustuen toisiimme, saunoen, uiden, pelaten korttia ja totta kai purjehtien. Leirin teema oli purjehdus, joten me kaikki opettelimme yhdessä purjehtimaan. Kävimme myös yhdessä harjoittelemassa ampumista sekä melottiin toiseen saareen, jossa vietimme päivän. Meillä oli myös Rotary kokous, jossa tapasimme paikallisen Rotary klubin jäseniä. Vietimme myös yhden yön nukkuen teltoissa saaressa, pelaten pelejä ja viettäen yhdessä aikaa.

Annan leirikokemus Sveitsissä 2022

Oli aivan mahtava kokemus ja kiitos kaikille sen mahdollistajille! Olin 13 päivää leirivaihdossa Sveitsissä. Leiri oli Bellinzonan leirikeskuksessa, jonka lähellä sijaitsi joki, jossa sai käydä uimassa sekä lähellä oli myös maauimala. Leirin aikana retkeilimme paljon ja yhden yön nukuimme ulkona teltassa ja yhden vuoristomökissä. Kävimme uimassa myös tosi kivoissa paikoissa. Eräässä uimapaikassa pystyit hyppäämään kiveltä tai noin 17 metriä korkealta sillalta veteen. Tuossa kyseisessä joessa vesi oli kyllä erittäin kylmää, mikä yllätti. Oli silti hauskaa :). Pääsimme vierailemaan myös Locarnon elokuvajuhlissa. Tämä oli yksi asia, jota en osannut leiriltä odottaa. Oli aivan mahtavaa! Vuoristomaisemat olivat myös aivan mahtavat.

Ennen leirille lähtöä olin todella ahdistunut ja saapumispäivänäni en tuntenut leiriltä ketään. Ketään muuta suomalaistakaan ei ollut leirillä. Sain kuitenkin leiriltä sen mitä halusin ja jopa enemmän. Leiri oli erittäin mahtava kokemus! Opin puhumaan muunmuassa englanita paremmin ja sain uusia ystäviä. Opin tuntemaan muita kulttuureita paremmin, sillä leirillä oli yhteensä 25 osallistujaa 17 eri maasta. Kauimaiset olivat tulleet leirille Taiwanista asti.

En voi muuta kuin suositella samanlaista kokemusta ihan joka ikiselle. Haluan ehdottomasti kokea samantyyppisen kokemuksen uudestaan jos vain mahdollista! Leirin jälkeen tajusin myös sen, kuika paljon pidän matkustamisesta. Tiedän jo, että matkustaminen on osa tulevaisuuttani

Johanneksen leirikokemus Italiassa 2022

Leiri oli tosi mukava kokonaisuudessaan. Alkuun oli hieman haastavaa tietysti, kun oli ihmisiä ihan eri puolelta eurooppaa ja kaikille uusi tilanne niin kesti himan totutella, mutta kaikki tutustuivat toisiinsa nopeasti ja sujui hyvin. Hotelli ja ympäristö olivat myös mainioita, paitsi joka päivä oli todella kuuma, jonka takia joskus oli hieman hankala soutaa. Kaikki soutupaikan vetäjät ja rotaryn henkilöt olivat todella mukavia ja hauskoja. Olemme nyt lähes kaikkien nuorten kanssa sopineet ja osa on jo varannut lentoliputkin, että muut tulisivat suomeen joulun jälkeen noin viikoksi, joka on mielestäni todella mukavaa. Kiitos Rotarylle tästä mahdollisuudesta.

Sofian leirikokemus Turkissa 2022

Lähdin Rotaryn kesäleirille Turkkiin noin kahdeksi viikoksi. Leiri ylitti kaikki odotukseni ja antoi minulle paljon. Opin paljon Turkista ja sain mahdollisuuden verrata turkkilaista perhekulttuuria suomalaiseen perhekulttuuriin. Tapasin uusia ihmisiä ja loin ystävyssuhteita, joiden uskon kestävän pitkään. Näin upeita maisemia ja Turkin kulttuurielämää kaduilla. Sain muistoja, joita en tule ikinä unohtamaan ja kolme uutta perhettä, joiden luokse tiedän voivani aina palata. Leiri oli unohtumaton ja tekisin koko reissun uudestaan ihan milloin vain.

Maijan leirikokemus Hollannissa 2022

Olin kesällä kaksi viikkoa Rotaryn järjestämällä kesäleirillä Alankomaissa. Aloitimme leirin kauniissa keinotekoisessa saaressa telttaillen,  ja kaikki tulivat toistensa kanssa heti alusta alkaen juttuun. Leirin yhtenä suurena teemana olikin yhtenäisyys.

Majoituimme leirin aikana kahdessa perheessä, ensin Amsterdamin lähellä Heemstedessä ja toiseksi viikoksi siirryimme pohjoisemmaksi Friisinmaan alueelle. Ensimmäisellä viikolla oli ohjelmaa laidasta laitaan, kuten surffausta, museoissa sekä F1-radalla vierailua sekä Amsterdamiin tutustumista useampana päivänä. Toisella viikolla keskityimme enemmän urheiluun, kuten kiipeilyyn, melontaan ja purjehdukseen sekä kävimme pyöräilemässä Friisinmaan edustalla olevassa saaressa.

Alussa englannin kielen puhuminen sekä uusiin ihmisiin tutustuminen jännitti.  Kun huomasin, että muutkin olivat samassa tilanteessa,  kavereiden saaminen oli loppujen lopuksi helppoa ja sain itsevarmuutta englannin puhumiseen jo ensimmäisen päivän jälkeen.

Sain leiriltä paljon ystäviä ympäri maailmaa sekä rohkeuden puhua englantia enemmän. Uudet kokemukset, kuten surffaus, Rembrandtin maalausten näkeminen sekä kaikki ihanat iltakokoontumiset muiden leiriläisten kanssa tekivät reissusta ikimuistoisen.

Martan leirikokemus Taiwanista 2019

Minulla oli kesällä todella hauskaa Rotaryn kesäleirillä. Olimme aluksi pari päivää paikallisissa isäntäperheissä ja kävimme katsomassa nähtävyyksiä ja tutustuimme Taipein kaupunkiin. Itse pyöräilyosuus oli mahtava kokemus. En itse ole kovinkaan aktiivinen pyöräilijä ja kuumuus otti koville, mutta hyvällä peruskunnolla 100 kilometrin päivämatkasta selvisi yllättävän hyvin. Meille oli järjestetty joka päivä taukoja kauniiden temppelien tai muiden vastaavien kulttuurikohteiden luo ja lounaaksi saimme paikallista ruokaa. Iltaisin ehti tutustumaan sekä matkan varrelta löytyviin kaupunkeihin että muihin nuoriin. Maisemat olivat koko ajan kauniita ja kierrosta vetävä tiimi oli todella asiantunteva ja luotettava. Myös pyöräilyn jälkeen pääsimme koko porukalla tutustumaan Taipeihin ja sitä ympäröiviin kohteisiin. Oli siis kaikin puolin aivan mahtava reissu, josta kertyi valtava määrä uskomattomia kokemuksia ja hyviä ystäviä! Kiitos kun autoitte järjestämään minulle huikean kesän.